Sökmotoroptimering (SEO)

Miljonlines erbjudande

  1. Bra resultat
  2. Kunskap och affärserfarenhet
  3. Punktlighet och tidplan
  4. God kommunikation och förståelse
  5. Lågt pris

Sökmotoroptimering (SEO)

De här tjänsterna är designade för dig som ansvarar för kund-anskaffning och försäljning. Framför allt har vi skräddarsytt upplägg för dig som räknar med kundvärden över 800 kronor. Vårt åtagande är att göra er webbplats till det naturliga förstavalet för personer som söker produkter och tjänster som ni erbjuder genom bearbetning av alla delar som påverkar resultatet: innehåll på webbplatsen, hur er webbplats marknadsförs i digitala medier.

SEO-arbetets process

Vi har en väl beprövad metod för att vi ska hamna högt på den centrala delen av sökmotorernas träfflistor, den del där vi inte kan köpa sponsrade länkar. Nedan syns en bild över arbetsprocessen. Det handlar om att utveckla relevans, tillgänglighet, kvalitet, permanens och externa referenser.

Miljonline seo-process

 SEO-förstudie

För att få kunna få webbplatsen sökordsoptimerad behöver man först ta reda på vilka fraser som Internetanvändare skriver när de söker information som relaterar till er verksamhet.

Innan vi implementerar sökmotoroptimeringen bedömer vi andra aktörer i branschen som finns synliga i digitala medier, så kallad konkurrensanalys. Syftet med sökmotor-optimering är att få in fler kvalitativa besökare, d v s personer som verkligen söker efter information och tjänster som vår webbplats tillhandahåller. En satsning med alltför små resurser på sökord som är alltför konkurrensutsatta ger inte den önskade ökningen av besökare till webbplatsen.

I förstudien ingår:

  • nyckelordsanalys
  • översyn av tekniska faktorer och samtal med webmaster
  • genomgång av existerande domännamn inom företaget
  • samtal med webbskribenter för att prata om publicering
  • samtal med ansvarig beställare för att prata mål och förväntningar innan vi spikar strategi

SEO-strategi

Vi definierar de sökord vi vill arbeta med samt sätter kortsiktiga och långsiktiga mål för vårt arbete.

Geografiska aspekter behandlas, såsom att ha relevant sid-innehåll för olika geografiska regioner så att vi ”träffar” på sökningar för kombinationer av era produkter och tjänster med orter.

Vi definierar de sidor som ska vara de viktigaste landningssidorna, d v s de sidor som vi vill ska synas på sökmotorerna och för vilka nyckelord vi vill vara synliga.

Vi skapar en aktivitetsplan som beskriver hur vi löpande ska arbeta med produktion av innehåll i våra digitala kanaler, främst webbplatsen.

Vi bestämmer på vilket sätt vi ska arbeta med att marknadsföra vår webbplats så att andra skriver och refererar till vår webbplats (inkommande länkar).

SEO-implementering

Implementingen av sökmotoroptimerings-strategin görs genom leverans av rekommendationer, samtal, möten och produktion tillsammans med er och främst då personerna som arbetar med webbproduktion och marknadskommunikation.

Vi implementerar sökordsoptimeringen. Arbetet indelas i:

  • teknisk implementering, bl a:
    • upprätta en webbplatskarta (sitemap) och filer som sökmotorer läser
    • lägga in metainformation på webbsidor
    • upprätta verktyg (bl a publiceringsverktyget) för att sköta sökmotoroptimeringen
  • på varje strategisk sida (landningssidorna) bl a:
    • skriva svensk text på hemsida + kategori-sidor där nyckelord naturligt finns
    • metainformation som titel, sidbeskrivning och en lista med sökord
    • rubriker och underrubriker samt länkar till andra sidor på vår egen webbplats
  • producera innehåll, löpande publicering i enlighet med strategin, bl a:
    • utveckla nya sidor och webbplatssektioner (kategori-sidor)
    • publicera material och relevant info kring era produkter och tjänster
    • skriva och publicera nyheter, pressreleaser och liknande
  • marknadsföra webbplatsen i extern media (skaffa inkommande länkar), bl a:
    • etablera kontakter med extern media som skriver om er
    • skapa samarbeten med intresseföreningar, affärspartner och registrera i sökbibliotek
    • aktivera befintliga, egna webbdomäner med eget innehåll

Löpande arbete

Eftersom Internet är föränderligt och så även sökmotorernas träfflistor, behöver vi arbeta löpande med webbplatsen. Miljonline leder arbetet och deltar i produktion så att vi hela tiden utvecklas.

Arbetet som sker löpande är (detta inbegriper SEO, SEM och digitala strategier generellt):

  • Månadsmöte
  • Webbtrafik-analys och resultat-rapportering
  • Finjustering och optimering av kampanjer
  • Producera nya landningssidor och annonser
  • Lägga till, ta bort och uppdatera nyckelord
  • Samarbete, koordinering av marknadsföring och e-handel t ex:
    • nyhetsbrev
    • pressreleaser
    • social medier
    • digital marknadsföring

Miljonline – arbete med digitala affärer sedan 1999

Vi är snabba att förstå er tack vare att vi jobbat för stora och små samt mött liknande men inte exakta situationer tidigare. Vi hjälper dig att illustrera, designa och lansera din förnyade digitala kommunikation. Sådana är vi på Miljonline.

I vårt arbete för er deltar dessa experter:

  • Agil ledning av projekt
  • Användbarhetsexpert (UXD)
  • Digital skribent
  • Ingenjör, systemarkitekt, back-end och front-end-utvecklare
  • Expert inom sökmotoroptimering (SEO)
  • Expert inom sociala medier
  • Expert inom konverteringsteknik (CRO)

Referenser

“Torbjörn och hans team vägledde Bristol-Myers Squibb (BMS) till stora framgångar i digitala medier genom insiktsfull rådgivning, erfarenhet och kreativa förslag till kommunikation med personer som är intresserade av HIV, cancer och reumatism. BMS webbplats är industriledande inom flera terapeutiska områden där synligheten på sökmotorer är starkt bidragande.”

Tina Englund, Bristol-Myers Squibb

 

“Den arbetsgrupp som Torbjörn ledde, bidrog på ett betydande sätt till bygget av företagets miljardvärdering genom utveckling av PokerRoom.com:s ranking på poker-relaterade sökord. Genom toppositioner på google.com och de flesta lokala versioner som exempelvis google.fr och google.de såg vi till att kostnaden för nykundsrekryteringen var lägre än konkurrenternas och vår lönsamhet hög.””

Oskar Hörnell, Ongame

Relaterade tjänster inom digitala medier

För att uppnå bra affärsresultat kan vi inte isolerat arbeta med ett enskilt område som exempelvis SEO. Vi behöver se hela den digitala strategin och jobba med alla områden som bidrar till positiva effekter.

Miljonline erbjuder även dessa tjänster:

  • Digital strategi
  • Webbdesign och webbutveckling
  • Affärsanalys, webbtrafikanalys
  • Konverteringsoptimering (CRO)
  • E-handel
  • Digital marknadsföring
  • Digitala marknadsplatser

Pengarna tillbaka-garanti

Om du inte är nöjd, ger Miljonline dig pengarna tillbaka. Vi vill och försöker såklart åtgärda det du inte är nöjd med. Om vi misslyckas får du alltså pengarna tillbaka för det du inte är nöjd med. Det här sätter spets på vårt arbete och det vi levererar till dig.

Det är den bästa tänkbara garanti vi kan tänka oss att du skulle vilja ha.