Sökmarknadsföring (SEM)

Miljonlines erbjudande

  1. Bra resultat
  2. Kunskap och affärserfarenhet
  3. Punktlighet och tidplan
  4. God kommunikation och förståelse
  5. Lågt pris

Sökmarknadsföring (SEM)

Sökmarknadsföring är många gånger en oumbärlig del i den digitala strategin för att sälja, öka webbplatstrafik och nå ut med sitt budskap. Det svåra med sökmarknadsföring är kostnadskontroll och att få ut påtagliga affärsresultat från aktiviteterna. Bakom framgångsrik sökmarknadsföring ligger bra arbete med målgruppsförståelse och strategi kring olika digitala kanaler.

SEM-arbetets process

Vi har en väl beprövad metod för att vi uppnå ett stadigt tillflöde av besökare som genererar nya affärer. Och att bearbeta flera olika kanaler som Adwords, Bing, Facebook, affiliate-kanaler till en kostnad som är lönsam för er (inte ”äter upp” er affärs lönsamhet). Nedan syns en bild över arbetsprocessen. Det handlar om att utveckla relevans, träffsäkerhet, analys, kreativitet och löpande produktion.

Miljonline seo-process

 SEM-förstudie

För att starta sökmarknadsföring behöver vi först ta reda på vilka fraser som Internetanvändare skriver när de söker information som relaterar till er verksamhet.

Vi bedömer andra aktörer i branschen som finns synliga i digitala medier, så kallad konkurrensanalys. Syftet med sökmarknadsföringen är att få in fler kvalitativa besökare som ”konverterar”, d v s personer som verkligen genomför de mål vi har satt upp med olika delar av vår webbplats. Och att vi väljer kanaler och kampanjer där mediakostnaden är lönsam relativt värdet på våra webbplats-mål. En satsning med stora resurser på sökord som är alltför konkurrensutsatta ger en ökning av affärer men dessa är inte lönsamma.

I förstudien ingår:

  • genomgång av era produkter och tjänster
  • genomgång av er strategi och er målgupp
  • analys av er existerande digitala marknadsföring (Facebook, Google, Bing, …)
  • analys av de nyckelord som personer använder vid sök av era produkter och tjänster
  • konkurrensanalys
  • genomgång av vilka mål som finns med webbplatsen och hur de mäts
  • analys av er webbplats, publiceringssystem och landningssidor

SEM-strategi

Vi bearbetar det vi fann i förstudien samt sätter kortsiktiga och långsiktiga mål för vårt arbete.

Vi definierar:

  • kampanjer
  • sökord
  • annonser, texter, annonstillägg (t ex telefonnr, geografisk info)
  • landningssidor
  • budgivningsstrategi
  • målstyrning, kortsiktiga och långsiktiga mål för vårt arbete

SEM-implementering

Implementeringen av strategin för sökmarknadsföringen görs genom leverans av rekommendationer, samtal, möten och produktion tillsammans med er och främst då personerna som arbetar med webbutiken, webbproduktion och marknadskommunikation.

Vi implementerar sökordsmarknadsföringen. Arbetet indelas i:

  • teknisk implementering, bl a:
    • upprätta målspårning
    • upprätta landningssidor
  • annonsverktyg, bl a:
    • upprätta plattformen för annonseringen (Google Adwords, Bing, Facebook)
    • organisera kampanjerna mot olika segment
    • upprätta nyckelordslistor
    • skriva annonser och annonstillägg
    • skapa grafiska annonser

Löpande arbete

Internet är föränderligt och så även sökmotorernas träfflistor samt andras annonser för olika sökord. Vi behöver arbeta löpande med kampanjer och webbplatsen för att leverera bra resultat.

Arbetet som sker löpande är:

  • Månadsmöten
  • Webbtrafikanalys och resultatrapportering
  • Göra små ändringar i kampanjerna i optimeringssyfte
  • Producera fler landningssidor och annonser
  • Addera och ta bort nyckelord
  • Samarbete, koordination av e-handel och marknadsföring, t ex:
    • nyhetsbrev,
    • bannerannonsering,
    • sociala medier

Miljonline – arbete med digitala affärer sedan 1999

Vi är snabba att förstå er tack vare att vi jobbat för stora och små samt mött liknande men inte exakta situationer tidigare. Vi hjälper dig att illustrera, designa och lansera din förnyade digitala kommunikation. Sådana är vi på Miljonline.

I vårt arbete för er deltar dessa experter:

  • Agil ledning av projekt
  • Användbarhetsexpert (UXD)
  • Digital skribent
  • Ingenjör, systemarkitekt, back-end och front-end-utvecklare
  • Expert inom sökmotoroptimering (SEO)
  • Expert inom sociala medier
  • Expert inom konverteringsteknik (CRO)

Referenser

“Torbjörn och hans team vägledde Bristol-Myers Squibb (BMS) till stora framgångar i digitala medier genom insiktsfull rådgivning, erfarenhet och kreativa förslag till kommunikation med personer som är intresserade av HIV, cancer och reumatism. BMS webbplats är industriledande inom flera terapeutiska områden där synligheten på sökmotorer är starkt bidragande.”

Tina Englund, Bristol-Myers Squibb

“Den arbetsgrupp som Torbjörn ledde, bidrog på ett betydande sätt till bygget av företagets miljardvärdering genom utveckling av PokerRoom.com:s ranking på poker-relaterade sökord. Genom toppositioner på google.com och de flesta lokala versioner som exempelvis google.fr och google.de såg vi till att kostnaden för nykundsrekryteringen var lägre än konkurrenternas och vår lönsamhet hög.””

Oskar Hörnell, Ongame

Relaterade tjänster inom digitala medier

För att uppnå bra affärsresultat kan vi inte isolerat arbeta med ett enskilt område som exempelvis SEM. Vi behöver se hela den digitala strategin och jobba med alla områden som bidrar till positiva effekter.

Miljonline erbjuder även dessa tjänster:

  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Digital strategi
  • Webbdesign och webbutveckling
  • Affärsanalys, webbtrafikanalys
  • Konverteringsoptimering (CRO)
  • E-handel
  • Digital marknadsföring
  • Digitala marknadsplatser

Pengarna tillbaka-garanti

Om du inte är nöjd, ger Miljonline dig pengarna tillbaka. Vi vill och försöker såklart åtgärda det du inte är nöjd med. Om vi misslyckas får du alltså pengarna tillbaka för det du inte är nöjd med. Det här sätter spets på vårt arbete och det vi levererar till dig.

Det är den bästa tänkbara garanti vi kan tänka oss att du skulle vilja ha.